...unohtumattomissa hetkissä

Satujoogaa lapsen iltoihin – taikasiemen harjoitus

(tekstin lopussa taikasiemen harjoitus)

Joogalla on tutkitusti havaittu olevan positiivisia vaikutuksia lasten unenlaatuun ja nukahtamisvaikeuksiin. Erään tutkimuksen mukaan, jossa aikuiset olivat havainnoineet lapsen nukahtamis- ja uniajan käyttäytymistä tietynlaisten joogaharjoitusten jälkeen, joita he olivat tehneet lasten kanssa ennen nukkumaanmenoa, joogaa illalla tekevien lasten nukahtaminen oli ollut helpompaa ja unen aikainen herääminen yöllä oli vähentynyt merkittävästi.

Jooga rauhoittaa mieltä ja rentouttaa kehoa. Lapsella joogaharjoituksen tekeminen illalla on mahdollisuus purkaa päivän aikana kehoon ja mieleen kerääntynyttä kuormitusta ja siten rauhoittaa mieltä ja rentouttaa kehoa. Päivän aikana päiväkoti-ikäinenkin lapsi joutuu olemaan suuren osan päivästä mieleltään ja keholtaan aktiivisessa tilassa eikä rauhoittumiselle ja pysähtymiselle ole välttämättä aikaa ollenkaan lapsen maailmassa. Aamulla lähdetään päiväkotiin, päiväkodissa puuhastellaan kaikenlaista leikistä liikuntaan ja erilaisten taitojen harjoittelemiseen, iltapäivällä lähdetään kotiin, harrastuksiin jne. Lapsen päivä voi koostua hyvin aktiivisista toimista ja, vaikka hetken aikaa levättäisiinkin kesken päivän päiväunilla tai –levolla, ei lapsen keho ja mieli välttämättä ehdi palautua saatikka rauhoittua ja rentoutua. Levon jälkeenkin lapsi saattaa käydä ylikierroksilla, koska lepo ei välttämättä ole tapahtunut mielen tasolla. Toiset lapsen rentoutuvat helpommin kuin toiset, koska lapset ovat yksilöitä. Toinen vaatii enemmän lepoa, toinen vaatii rentoutuakseen aikuisen läsnä oloa ja silittelyä, toiselle mielen ja kehon lepuuttaminen voi tapahtua helpommin.

Lapsi ei osaa kuitenkaan itse kertoa aikuiselle, että hän on sellainen lapsi, joka ei osaa rentoutua ilman musiikkia, silityksiä tai aikuisen läheisyyttä. Aikuisen tehtävä on havainnoida lasta ja kokeilla erilaisia vaihtoehtoja lapsen mielen ja kehon rentouttamiseksi. Tarinankerronnalla on myös havaittu olevan positiivisia vaikutuksia lapsen mielikuvitukseen ja kielellisiin taitoihin, mutta sen on havaittu toimivan lapsella hyvänä vaihtoehtona käsitellä erilaisia elämäntilanteita ja tunteita. Lapset pitävät yleensä siitä, kun heille luetaan tarinoita. Joskus lapsella saattaa olla vaikeaa keskittyä kuuntelemaan tarinaa, koska kehossa on ylimääräistä energiaa ja lapsi voi kokea sisällään levottomuutta ja ehkä tarvetta liikkumiselle.

Satujooga pitää sisällään sekä tarinankerrontaa että erilaista kehon liikuttamista. Sen avulla lapsen voidaan sallia liikuttaa kehoaan samalla, kun hän kuuntelee tarinaa. Tarinan kuuntelu tarjoaa keholle ja mielelle mahdollisuuden eläytyä omalla tavallaan. Joogaliikkeet tarinan sisällä on valittu siten, että ne mahdollistavat lapsen keholle ja mielelle tarvittavan rauhoittumisen ja rentoutumisen tai joissakin tilanteissa lapsen aktivoinnin (jolloin liikkumista on enemmän). Iltaisin on hyvä keskittyä liikkeisiin, jotka rauhoittavat mieltä ja rentouttavat kehoa. Näin lapsen keho ja mieli alkaa luonnollisella tavalla hengittäen poistaa kehostaan päivän aikana siihen kertynyttä ylimääräistä kuormitusta. Joogan on havaittu aktivoivan autonomisen hermoston parasympaattista hermostoa, jonka voidaan sanoa aktivoivan kehossa ja mielessä rentoutumista ja lepoa. Jatkuva erilaisten ärsykkeiden tulva aktivoi lapsen autonomisen hermoston sympaattista hermostoa, jonka voidaan sanoa olevan suoraan vaikutuksessa stressitasoihin.

Joogan avulla voidaan purkaa ja vähentää tätä stressitason voimakkuutta tekemällä harjoituksia, jotka mahdollistavat kehon ja mielen rentoutumisen. Sydämen sykkeessä voidaan tällöin havaita laskua, mikä voidaan yhdistää rentoutumiseen. Jos lasta yritetään saada levolle tai nukkumaan sellaisessa kehon ja mielen tilassa, mikä on täynnä erilaista aktiivisuutta, se voi olla haastavaa. Lasta voidaan joutua nukuttamaan pitkään ja, vaikka luettaisiin kirjoja, lapsi ei vain näytä nukahtavan ja nukahtaessaan heräilee yöllä. Tämä voi johtua siitä, että keho ja mieli on nukahtaessa liian ”valppaassa” tilassa, eikä sillä ole päivän aikana ollut mahdollisuutta ei-aktivoitua. Lapsi myös aistii aikuisesta sen, jos aikuisella on vain äkkiä kiire saada lapsi nukkumaan ja päästävä omiin iltapuuhiinsa. Lapsi tarvitsee nukahtaakseen turvallisen olotilan ja rauhallisen ja rakkaudellisen aikuisen läsnä olon. Satujoogaharjoituksia voidaan tehdä illalla yhdessä lapsen kanssa. Aloittakaa harjoituksen tekeminen riittävän ajoissa ja ottakaa sen tekemiseksi tarpeeksi aikaa olla yhdessä. Sulkekaa kaikki elektroniikkalaitteet ympäriltänne ja nauttikaa hiljaisista hetkistä arjessanne. Kiireessä ei ole hyvä mennä nukkumaan eikä tehdä harjoituksia.

Yksinkertaista satujoogaharjoitusta voidaan kokeilla levottoman lapsen rauhoittamiseksi ennen nukkumaan menoa.

Muodosta käsistäsi kuppi ja kerro lapsellesi, että kupin sisällä on taikasiemen, joka hohtaa valkoista valoa. Taikasiemenet täytyy viedä taikametsään, jotta taikametsä saadaan palautettua ennalleen (voitte miettiä yhdessä lapsen kanssa, minkälainen taikametsä voisi olla). Ilman taikasiementen valoa, taikametsä jää pimeäksi paikaksi.

Pyydä lasta muodostamaan kuppi käsillään. Ojenna lapsellesi yksi taikasiemen varovasti kupin sisään ja kerro lapsellesi, että kuppi pitää pysyä tiukasti kiinni, jotta siementen valo ei pääse karkuun. Ilman valoa taikasiementen taika katoaa. Kuljettakaa taikasiemenet yhdessä lapsen kanssa hiippaillen lapsen makuuhuoneeseen ja pysähtykää siellä lattialle istumaan polvilleen. Istuttakaa siemenet yhdessä maahan painamalla kuppi maahan ja painamalla kämmenet vasten lattiaan. Sen jälkeen lapsi voi muuntautua taikasiemeneksi, joka lepää mullan alla alla olevan kuvan kaltaisessa asennossa. Pyydä lasta hengittämään nenän kautta sisään ja ulos rauhallisesti asennossa ollessaan.

 

Kerro lapselle taikasiemenestä ja tee silityksiä selkään:

                             Pienen pieni taikasiemen aivan hiljaa mullan alla lepää

                            Se itseensä taikavoimia kerää (silitä kevyesti ja rauhallisesti lapsen selkää niskasta kohti alaselkää)

                             Se odotti sateen ropinaa,

                             jotta pääsisi maan pintaa jo katsomaan.

                             Mutta sadetta ei vain kuulunut.

                             Minne sade oli joutunut?

                             Vihdoin kuuli sateen ropisevan mullan pintaan karheaan. (Tee sormenpäillä lapsen selkään                                            sateenropinaa naputellen ylhäältä alas ja takaisin)

                             Ja kasteli siemenen matkallaan.

                             Aurinkokin lämmitti säteillään. (Avaa sormet haralleen ja vedä lapsen selkään ylhäältä alas                                          sormenpäillä auringonsäteitä hennosti)

                             Ja siitäkö siemen innoissaan alkoi valoa kohti kasvamaan.

                             Kasvoi suureksi puuksi, jonka latva taivaisiin kohoaa.

                             Ei latvaa näy sillä ollenkaan, se on piilossa pilven reunalla

                             Siellä taivaan linnut asustaa. (Silittele vielä lapsen selkää)

 

Taikasiemen - lapsenasento

Taikasiemen – lapsenasento

 

Ohjaa harjoituksen jälkeen lapsi nukkumaan ja kerro hänelle, että taikapuu kasvaa yön aikana suureksi puuksi, kunhan se on ensin levännyt tarpeeksi ja kerännyt taikavoimia itselleen. Silittele vielä lapsen kehoa hänen ollessa selinmakuulla. Silitä jalat, kädet, vatsa ja pään alue, kerro lapsellesi hänen olevan tärkeä ja toivota hyvää yötä.

Satujoogaterveisin Jenny

Laita jakoon jos tykkäsit 🙂Share on Facebook11Tweet about this on TwitterShare on Google+0Email this to someone